Essay

Verdringing en bewustwording van seksueel misbruik in het gezin

Verdringing en bewustwording

“De meest algemene reactie op wreedheden is om ze uit het bewustzijn te verbannen.“ [1]

Met deze constatering begint Judith Herman haar werk “Trauma en Herstel”, één van de belangrijkste publicaties over seksueel trauma (en andere vormen van trauma) in de 20ste eeuw. De eerste druk van dit boek is gepubliceerd in 1992. Dat is 32 jaar geleden.

Judith Herman was onderdeel van een beweging van vrouwen - waaronder psychologen, psychiaters, wetenschapsters, onderzoeksters, maatschappelijk werksters, schrijfsters en kunstenaressen - die het onderwerp van seksueel misbruik in het gezin naar het maatschappelijke bewustzijn brachten. Deze beweging vond plaats in de jaren 1970 en 1980, dus rond 50 jaar geleden.

Deze periode van bewustwording leidde tot actiegroepen, wetenschappelijk onderzoek, publicaties, nieuwe therapievormen en veranderingen in de wetgeving. Overlevers kwamen naar voren en deden hun verhaal. De commerciële media pikten de verhalen op en “incest” werd een trendthema op TV en in tijdschriften. Er kwamen talkshows, artikelen en films over seksueel misbruik in het gezin. Educatiematerialen werden ontwikkeld om seksueel misbruik van kinderen te signaleren en te voorkomen. Trainingen werden gegeven aan hulpverleners en schoolpersoneel. Gelukkig is deze gemeenschap na de golf van bewustwording groter dan ervoor.

Golven van bewustwording

Op dit moment zitten wij in zo’n periode van bewustwording. In het sleeptouw van de MeToo-beweging, die in 2017 internationale aandacht bereikte, kwam seksueel misbruik van kinderen en daarmee seksueel misbruik in het gezin weer op de voorgrond terecht. Sindsdien kunnen we dezelfde patronen zien als in eerdere periodes van bewustwording. Er is veel publiekelijke aandacht voor het thema, er wordt veel gepubliceerd, de educatie komt weer op gang en met de nieuwe zedenwet dat op 1 juli 2024 in kracht getreden is, zijn de straffen voor seksueel misbruik van kinderen verder verhoogd.

Voor professionals betekent dit dat wij op dit moment de grootste kans hebben om overlevers te helpen en maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Er is een wisselwerking tussen de bewustwording van seksueel misbruik in de maatschappij en de bewustwording van seksueel trauma bij het individu. Hoe meer ruimte de maatschappij geeft om over seksueel misbruik te praten, hoe meer ruimte voelen individuen om hun eigen herinneringen, ervaringen en gevoelens toe te laten. Hoe meer de realiteit van seksueel misbruik door de maatschappij onderdrukt wordt, hoe meer moeten individuen deze realiteit ook bij zichzelf onderdrukken om onderdeel van de maatschappij te kunnen blijven.

Waar dit essay over gaat

Dit essay gaat over de herhalende cycli van verdringing en bewustwording bij seksueel misbruik in het gezin. Ik heb hierboven al een kleine indruk gegeven van hoe deze cycli zich afspelen op maatschappelijk niveau.

Dezelfde cycli vinden ook plaats op het niveau van het individu. Dat betekent dat overlevers van seksueel misbruik een patroon ervaren waarbij het trauma omhoogkomt en ze het weer wegduwen. Dan komt het trauma weer omhoog en ze duwen het weer weg. Dit is een patroon wat jarenlang door kan gaan.

Dezelfde cycli vinden ook plaats op het niveau van het gezin. In gezinnen, waar de ouders seksueel misbruik plegen, ontwikkelen alle gezinsleden strategieën om het misbruik te verdringen. Dus zowel de misbruik-plegende ouders als de kinderen die het misbruik ondergaan ontwikkelen strategieën om die realiteit steeds weer weg te duwen.

Het essay heeft drie delen:

Deel 1: In het eerste deel geef ik een algemene uitleg over verdringing en bewustwording en hoe deze krachten werken bij het individu.

Deel 2: In het tweede deel ga ik in op verdringing en bewustwording in het gezin.

Deel 3: In het derde deel ga ik in op het proces van bewustwording en de obstakels die overlevers tegenkomen op de weg naar heling.

Referenties en links vind je aan het eind van het essay.

Dit essay is bedoeld voor mensen die de mechanismes van verdringing en bewustwording op een diepere laag begrijpen. De leestijd van het essay is ongeveer een half uur. Dus zorg ervoor dat je comfortabel zit en pak misschien een kopje thee erbij.

Deel 1: De cyclus van verdringing en bewustwording

De twee krachten

Wanneer je seksueel misbruik meemaakt, ontstaat als gevolg een strijd tussen twee krachten. De ene kracht is de verdringing en de andere kracht is de bewustwording.

Verdringing is een beschermings- en overlevingsmechanisme. Verdringing wil jou helpen om het misbruik zo snel mogelijk te vergeten zodat je door kunt gaan met je leven en kunt blijven functioneren. Een kind dat misbruikt is, moet nog steeds naar school, nog steeds zijn huiswerk doen, en nog steeds zijn kamer opruimen. Een volwassene die verkracht is moet nog steeds naar werk, de boodschappen doen, de familie verzorgen en de vakantie plannen. De verdringing helpt om dit te kunnen doen. Je functioneert en je overleeft.

Aan de andere kant staat de bewustwording. De bewustwording is een kracht die op zoek is naar heling. Het doel van de bewustwording is dat je weer terugkomt naar het leven. Dus dat je weer kunt leven in plaats van overleven. Bewustwording is de eerste stap van het helingsproces. En om te kunnen helen moet je je eerst bewust worden van wat jou aan is gedaan, van de wonden die het heeft geslagen en de gevolgen die het voor jouw leven heeft gehad. De bewustwording is dus de stap die nodig is om naar de heling te komen.

Bewustwording kan overweldigend zijn

Het probleem hierbij is dat het heel heftig is om het geweld en de schade die het geweld aan heeft gericht, onder ogen te zien. Het kan zo heftig zijn dat het overweldigend voelt. Stikkend en benauwend. Je keel kan samentrekken en kunt moeite hebben met ademen. Je kunt een gewicht voelen op je borst dat zo zwaar is dat het erop lijkt dat je borst naar binnen wordt gedrukt. Je kunt druk voelen op je oren. Die druk kan zo sterk worden dat het voelt alsof je trommelvliezen gaan knappen. Wanneer je dit overkomt is er (meestal) geen veilige manier om de herinneringen van het misbruik en de emoties die daarbij horen toe te laten. De uitweg die zich dan aanbiedt is de verdringing. Dat betekent dat je alles wat omhoog is gekomen weer naar beneden moet duwen om jezelf terug te brengen naar rust en veiligheid. Dan krijg je weer ruimte, neemt de druk af, kun je weer ademen en kun je weer wat doen.

De herhalende cyclus

Hierdoor ontstaat een herhalende cyclus van verdringing en bewustwording. Vanuit een diepgewortelde wens naar heling en het eigen leven te kunnen leven komt de kracht van bewustwording op gang, maar omdat bewustwording zo overweldigend is en er (meestal) geen veilige omgeving is waarin de bewustwording toegelaten kan worden, komt de verdringing op gang om de situatie op te lossen. Het heen en weer tussen de twee krachten kan jarenlang aanhouden. Het herhalen van deze cyclus is vermoeiend en voelt vaak als een constante innerlijke tweestrijd.

Hoe ziet verdringing eruit?

Maar hoe ziet dat eruit, dat wegduwen? Wat doen wij om de realiteit van seksueel geweld van ons af te houden? Ik wil een aantal voorbeelden geven:

Bagatelliseren:

  • Het was vast niet zo erg.

  • Er zijn andere mensen die veel ergere dingen mee hebben gemaakt.

  • Ik overdrijf. Ik moet me niet zo aanstellen.

  • Iedereen maakt toch weleens wat mee.

  • Wat heb ik nou te klagen, het gaat toch verder goed met me.

  • Ik moet dankbaar zijn dat het maar één keer is gebeurd, het had nog veel erger kunnen komen.

Aan je eigen waarneming twijfelen:

  • Ik heb het mis. Het was vast niet zo.

  • Ik heb het gewoon verkeerd waargenomen.

  • Waarschijnlijk was het allemaal één groot misverstand.

Het misbruik anders interpreteren:

  • Dat was geen misbruik, hij was gewoon even de controle kwijt.

Jezelf de schuld geven:

  • Ik heb het uitgelokt.

  • Ik had het niet toe moeten laten. Ik had me moeten verzetten.

  • Ik had moeten vluchten.

Het misbruik ontkennen:

  • Er is niets gebeurd.

  • Ik ben niet misbruikt.

  • Dat zou mijn vader nooit doen.

Het misbruik niet meer herinneren:

  • Geen bewuste herinneringen aan het misbruik hebben.

  • Wazig worden en in de war raken als je dichter bij de herinneringen komt.

De gevolgen van verdringing

De verdringing heeft een goede intentie. Jou beschermen voor herinneringen en emoties die overweldigend zijn, jou beschermen tegen pijn die te groot lijkt om te voelen, jou helpen om door te gaan met je werk en voor je levensonderhoud te zorgen, jou helpen om je sociale relaties te onderhouden, en nog veel meer. Kort gezegd, de verdringing helpt jou om te functioneren.

Ondanks haar goede intentie brengt de verdringing een probleem met zich mee. Het probleem is dat je in de verdringing niet kunt leven. Je kunt alleen overleven. Overleven is zwaar en vermoeiend. Het zorgt ervoor dat er in de loop van tijd steeds meer klachten ontstaan. Dit kan van alles zijn: depressie, paniekaanvallen, slaapproblemen, chronische pijn, chronische vermoeidheid, burn-out, eetstoornissen, maag-darmklachten, migraine, tandenknarsen, bekkenbodemspanning en nog veel meer. Ook in de relatie met jezelf kun je klachten ervaren: eenzaamheid, je anders voelen, je op afstand voelen van anderen, het gevoel hebben dat je buiten het leven staat, je nooit echt levendig voelen, twijfelen aan je bestaansrecht (mag ik er zijn, ben ik gewenst?) en twijfelen aan je identiteit (wie ben ik, wat wil ik?).

Dit betekent dat de goede intentie die verdringing heeft (jou helpen om te functioneren) in de loop van tijd steeds minder vervuld wordt. Doordat de klachten die de verdringing veroorzaakt steeds meer toenemen, neemt je capaciteit om te overleven en te functioneren steeds meer af. Ondanks de toenemende klachten, kan het als overlever veiliger voelen (en ook daadwerkelijk veiliger zijn) om in de verdringing te blijven.

Van verdringing naar bewustwording

Voor iedere overlever is het een grote stap om de beweging van verdringing naar bewustwording te maken. Het is een beweging die uitdagend, beangstigend, pijnlijk en confronterend tegelijk is. Zoals boven beschreven, kan deze beweging volstrekt overweldigend voelen. Angst en weerstand steken hun kop op.

In het proces van bewustwording kom je de ondraaglijke gevoelens tegen die het misbruik heeft veroorzaakt. Je komt het onrecht tegen wat jou aan is gedaan. Je komt de herinneringen tegen van de seksuele handelingen die van jou afgedwongen zijn. Je herinnert je aan de dader en wat hij/zij met jou heeft gedaan. Je komt de gevolgen tegen die het misbruik voor jou als kind en als mens heeft gehad. En je komt de gevolgen tegen die het misbruik voor jouw leven heeft gehad.

Dit is een proces dat niemand alleen kan doen. Ook niet de sterksten onder ons. Iedere overlever die de beweging van verdringing naar bewustwording wil maken en het proces van bewustwording wil doorlopen, heeft houvast nodig door liefdevolle, ondersteunende mensen. Hier komen we bij één van de belangrijkste redenen waarom het daadwerkelijk veiliger kan zijn om in de verdringing te blijven, namelijk wanneer overlevers weinig of geen uitzicht hebben op ondersteuning van de mensen om hen heen.

Het verwerken en helen van seksueel trauma is dus niet iets wat alleen bij het individu gebeurt. Het is iets wat in liefdevolle verbinding met anderen gebeurt. Zonder liefdevolle verbinding met anderen is heling niet mogelijk. Daarom is het voor ons als professionals noodzakelijk om bij seksueel trauma zowel naar de individuele als de relationele aspecten van heling te kijken. Onder de relationele aspecten vallen alle sociale relaties die iemand in de loop van zijn leven heeft gehad, beginnend bij het gezin van herkomst.

Wij worden allemaal in een gezin geboren. Dit gezin is de eerste sociale omgeving waarin wij leven. In dit gezin maken wij onze eerste ervaringen van wat het betekent om in relatie met andere mensen te zijn. Binnen deze relaties ervaren wij onszelf voor het eerst als individu, als een zelfstandig “ik”. Ons gezin van herkomst is daarom de eerste vormende kracht in ons leven. In de eerste jaren van ons bestaan vormt deze kracht ons zelfbeeld, ons beeld van samenzijn met anderen en de fundamentele aannames die wij maken over de wereld en het leven.

En hiermee maken we de stap naar seksueel misbruik in het gezin.

Deel 2: Seksueel misbruik in het gezin

Seksueel misbruik in het gezin komt overal voor

Seksueel misbruik in het gezin is de meest verdrongen vorm van seksueel misbruik in onze maatschappij. Seksueel misbruik in het gezin wordt door iedereen verdrongen: de slachtoffers, de misbruik-plegende ouders, de getuigen binnen de familie, buren, hulpverleners, artsen, schoolprofessionals en de maatschappij als geheel.

Seksueel misbruik in het gezin maakt geen verschil tussen arm en rijk, opleidingsniveau, beroepsgroep, culturele achtergrond of woonlocatie. Misbruik-plegende ouders bestaan in alle lagen van de maatschappij, alle beroepsgroepen, alle opleidingsniveaus, alle steden, alle dorpen en alle wijken. Deze ouders verschijnen meestal volledig normaal in onze samenleving. De leuke collega op het werk, de vriendelijke vader op het schoolplein, de zorgzame moeder bij de kinderopvang.

Wij moeten allemaal ermee rekenen dat wij daders van seksueel misbruik kennen waarmee wij samen werken, een vrolijk praatje doen en die wij bewonderen voor hun prachtig gezin of hun succes in hun carrière. Mensen die naar buiten vriendelijk, charmant en behulpzaam zijn en achter gesloten deuren een ander gezicht laten zien.

Plegers en slachtoffers

Vaders en stiefvaders

Bij seksueel misbruik in het gezin is het meestal zo dat de vader of stiefvader het misbruik pleegt, terwijl de moeder een wegkijkende en daarmee een faciliterende rol inneemt. In deze gezinnen is de moeder ondergeschikt aan de vader. Ze is financieel afhankelijk en heeft een dienstbare rol richting de vader, zowel in het huis als seksueel. De moeder zit dan in twee rollen tegelijk: ze is het slachtoffer van haar man en de mededader richting haar kinderen. Wanneer de moeder in een extreme positie van afhankelijkheid, ondergeschiktheid en seksuele dienstbaarheid richting haar man zit of door haar man verkracht wordt, kan zij aan een punt komen, waar zij het als opluchting ervaart, als haar man zijn seksuele interesses op de gezamenlijke kinderen (meestal de dochters) richt. Soms gaan deze moeders ook een ruilhandel aan: “Als je mij met rust laat, mag je onze dochter wel.” [2]

Het beeld wat ik net heb geschetst is het beeld van het klassieke patriarchale gezin. Je kunt de indruk hebben dat dit totaal ouderwets is en vandaag toch echt niet meer voorkomt. Maar dit is wel zo. Patriarchale gezinsstructuren zijn ook vandaag nog de structuren waarin seksueel misbruik het meest wordt gepleegd.

Misbruik door beide ouders

Dit betekent echter niet dat dit altijd zo is. De ouders kunnen het misbruik ook samen plegen en ook de moeder kan de regie over het misbruik houden. Daarnaast kunnen ook broers en zussen seksueel misbruik plegen. Uit praktijkervaring kan ik bevestigen dat de moeder als hoofddader regelmatig voorkomt. Het zichtbaar maken van seksueel misbruik door moeders is heel moeilijk omdat het nog meer verdrongen wordt dan seksueel misbruik door vaders.

De moeder als pleger

Als cultuur en maatschappij hebben wij allemaal een beeld van de gewelddadige vader. Dat is iets wat wij als cultuur kennen. Daarnaast hebben wij een beeld van mannen als daders van seksueel geweld. De stap naar een beeld van een seksueel gewelddadige vader is dus niet zo groot. Maar wij hebben geen beeld van de gewelddadige moeder. Dit terwijl moeders in de realiteit zeer gewelddadig kunnen zijn. We hebben ook geen beeld van vrouwen als daders van seksueel geweld. Het moederbeeld dat in onze maatschappij domineert is een beeld van zachtheid, tederheid en gelijkmoedigheid. In onze cultuur is de moeder de belichaming van de liefde. Dit beeld is zo sterk dat het buiten ons voorstellingsvermogen ligt dat een moeder haar eigen kinderen seksueel misbruikt. Dit leidt ertoe dat moeders als daders nauwelijks of niet in beeld komen. Op dit gebied moet nog dus nog veel onderzoekswerk verricht worden.

Verdringing door alle gezinsleden

Wanneer seksueel misbruik in het gezin wordt gepleegd, wordt het misbruik door alle gezinsleden verdrongen, zowel door de kinderen als door de misbruik-plegende ouders. De kinderen hebben geen andere keuze dan het misbruik te verdringen. Ze leven met de daders onder één dak en hebben geen mogelijkheid om het misbruik te ontkomen. Deze noodzaak zal ik hieronder nog verder bespreken. Ik zal nu eerst ingaan op verdringing bij de ouders en daarna op verdringing bij de kinderen.

Verdringing door de misbruik-plegende ouders

De ouders verdringen het misbruik omdat ze hun eigen handelen niet onder ogen willen zien. Ze willen niet die mensen zijn die hun kinderen seksueel misbruiken. Ze willen de schuld en de schaamte niet voelen die hierbij horen.

Uitstralen van normaliteit

Misbruik-plegende ouders spannen zich in om naar buiten een beeld van normaliteit uit te stralen. Bijvoorbeeld door extra beleefd en voorkomend te zijn. Of door bepaalde waarden uit te dragen, zoals bijzonder kindvriendelijk te zijn, vrijwilligerswerk te doen of zich in te zetten voor het milieu. Hiermee zorgen ze niet alleen ervoor dat het misbruik geheim blijft, maar ook dat de kinderen minder kans hebben om geloofd te worden als ze vertellen wat hun ouders hen aandoen. Als de ouders erin slagen om dit positieve beeld effectief over te brengen en positieve reacties uit hun omgeving ontvangen, dan willen ze ook van zichzelf geloven dat ze daadwerkelijk zo zijn.

Een voorbeeld hiervan zijn de ouders van Astrid, het personage uit het boek Het bevuilde nest van José Al. Astrid komt uit een gezin waarin beide ouders seksueel misbruik plegen en waar de moeder de dominante pleger is. Naar de buitenwereld geven beide ouders een prachtig beeld af. Astrids moeder muziekjuf, feminist en zit in het schoolbestuur. Astrids vader is huisarts. Samen zetten de ouders zich in om mensen uit sociaal zwakkere milieus te helpen.

De volgende scène laat zien hoe Astrids moeder het beeld dat zij naar buiten uitdraagt ook binnenshuis gebruikt om gewelddadig gedrag te rechtvaardigen. De achtergrond van deze scène is dat Astrid van haar oma een Barbiepop heeft gekregen. Astrid houdt van poppen en is heel blij om met deze pop te kunnen spelen. Dit doet zij echter stiekem omdat moeder het spelen met Barbiepoppen verboden heeft.

Lees nu de onderstaande scène uit Het bevuilde nest:

“Op een keer smeet [moeder] demonstratief de Barbie, die Astrid van oma had gekregen, met afgeknipte borsten en haren, op de grond.

Astrid was echt een poppenkind, dol op haar poppen. In het geheim hield ze van Barbies, maar deze waren absoluut verboden thuis.

‘Een Barbie is geen pop met die borsten, zo’n taille en lang haar. Dat is seksistisch speelgoed!’ verkondigde moeder regelmatig met een schelle stem, meer tegen zichzelf dan de kinderen vermoedelijk. Astrid werd op die momenten bang van de verbeten gezichtsuitdrukking op haar gezicht, een blik die ze herkende van de momenten dat moeder haar in tweeën scheurde.” [3]

Astrids moeder verpakt het geweld dat zij tegen haar kinderen pleegt in feministisch gedachtengoed om het voor zichzelf goed te praten. Door het geweld anders te interpreteren, verdringt zij wat ze daadwerkelijk aan het doen is. Het anders interpreteren van seksueel misbruik is typisch voor misbruik-plegende ouders. Het misbruik wordt dan hernoemd tot bijvoorbeeld liefde, opvoeding, leermoment, onderzoek, hulp of straf.

Wanneer de façade breekt

Het is belangrijk om te benoemen dat de façade die de misbruik-plegende ouders naar buiten presenteren niet doorgaans vol te houden is. Het kost namelijk veel energie en zelfbeheersing om dit constant te blijven doen. Op gegeven moment is die energie op en de zelfbeheersing wordt minder. Dit betekent dat er altijd weer momenten komen waar de façade brokkelt en breekt omdat de ouders hun zelfbeheersing kwijtraken. Dan krijgt het kind ineens een klap in het bijzijn van anderen. Of de vader krijgt ineens een woede-uitbarsting naar een collega toe. Of er worden ineens seksueel getinte opmerkingen gemaakt die helemaal ongepast zijn.

Dit zouden eigenlijk de momenten moeten zijn waar de omgeving alert wordt en vragen gaat stellen. Maar in de meeste gevallen gebeurt dat niet. Want ook hier wordt de verdringing actief. Voor de omstanders is het makkelijker om wat ze zien te interpreteren als “incident” of “iets raars” en dan door te gaan alsof er niets gebeurd is. Het is moeilijker om de conclusie te trekken dat je getuige bent geworden van kindermishandeling. Want als je die conclusie trekt, komt er ineens verantwoordelijkheid naar je toe. Dan moet je misschien iets doen. Misschien moet je de ouders dan ergens melden. En wat als je het mis hebt? Dan heb je ze ten onrechte beschuldigd en maak je hun reputatie kapot. Als je kindermishandeling waarneemt, komt er zo veel op je af, dat het veiliger kan voelen om het meteen te verdringen en weg te wuifen als een raar incident.

Anti-sociaal gedrag

Niet alle misbruik-plegende ouders zijn in staat om een dubbelleven te leiden, zoals hierboven omschreven. Dit komt omdat ze niet de sociale vaardigheden, zelfbeheersing en energie hebben die hiervoor nodig zijn. Deze ouders spannen zich in om zichzelf en hun gezin van de samenleving te isoleren. Ze gaan alleen noodzakelijke sociale contacten aan en werken hun kinderen actief tegen bij het maken van vrienden en volgen van activiteiten buiten het huis.

Ontkenning

Binnen het gezin verdringen de ouders het misbruik door ontkenning. Ze ontkennen het misbruik steevast voor zichzelf en de kinderen. Deze ontkenning kan zo overtuigend zijn dat de kinderen aan hun eigen waarneming beginnen twijfelen en zich afvragen of dat wat zij meemaken daadwerkelijk gebeurt. Ook hier wil ik een voorbeeld uit Het bevuilde nest geven.

“Het is niet dat wij er niet over willen praten, kind. Er valt niet over te praten want het is pertinent en zeker niet bij ons thuis gebeurd. In onze kringen gebeuren dit soort dingen niet. Kan het van de chemotherapie komen dat je dingen ziet die er niet zijn?” [4]

Wat je hier ziet is dat de moeder het misbruik niet alleen ontkent, maar ook direct de realiteitswaarneming van haar dochter aanvalt. Ook dit is typisch voor misbruik-plegende ouders. Wanneer je seksueel misbruik in het gezin mee hebt gemaakt, is de kans groot dat je als volwassene constant twijfelt aan je eigen waarneming. Dit zowel wat betreft het misbruik als in andere levenssituaties.

Ook het bovengenoemde herinterpreteren van seksueel misbruik als bijvoorbeeld liefde, opvoeding of leermoment is een vorm van ontkenning waarbij tegelijkertijd de realiteitswaarneming van het kind wordt ondermijnt.

Waarom kinderen verdringing nodig hebben

De noodzaak van veilige en liefdevolle hechting

Als mensenkinderen worden wij geboren met een biologisch vastgelegde behoefte aan veilige, liefdevolle hechting. Ook worden wij geboren met de verwachting dat wij deze hechting in verbinding met veilige en liefdevolle ouders zullen ervaren. Tijdens de zwangerschap leren wij al wie onze ouders zijn. We kunnen de stem van onze moeder onderscheiden van de stem van andere vrouwen. Ook de vader kunnen wij herkennen omdat dit de mannelijke stem is die wij het meest horen terwijl wij nog in de baarmoeder liggen.

Tijdens de zwangerschap stemt de baby zich helemaal af op de moeder. Omdat het organisme van de baby onderdeel is van het organisme van de moeder, maakt de baby alles mee wat de moeder meemaakt. Alles wat onze moeder denkt, voelt en ervaart, wordt ook door ons gedacht, gevoeld en ervaren. Zijn wij gewenst? Kijken onze ouders vreugdevol ernaar uit om ons te ontmoeten? Dan voelen wij dat. Zijn wij niet gewenst? Leven onze ouders in conflict met elkaar? Ervaart onze moeder geweld tijdens de zwangerschap? Dan voelen wij dat ook. [5], [6]

Tijdens de zwangerschap zijn wij één met onze moeder en kunnen het verschil tussen ons en onze moeder nog niet waarnemen. Pas na de geboorte begint het individuatieproces waarbij wij heel langzaam, stap voor stap, een zelfstandig mens worden. Individuatie is een levenslang proces. Hoe jonger wij zijn, hoe groter de invloed van onze omgeving. Als wij in een liefdevol gezin opgroeien waarin onze kinderlijke behoeften vervuld worden en waarin wij gezien, gehoord en ondersteund worden, hebben wij de grootste kans om ons als individuen te ontwikkelen en tot bloei te komen.

Maar wat gebeurt er als onze biologisch vastgelegde behoeften en verwachtingen niet vervuld worden? Wat gebeurt er als wij niet ontmoet worden met liefde en veiligheid, maar met verwaarlozing, mishandeling en geweld? Wat gebeurt er als onze ouders hun pijn en woede, hun angst en schaamte, hun drang naar macht en controle en hun verlangen naar seksuele bevrediging op ons richten?

Verdringen om te overleven

Wanneer kinderen seksueel misbruikt worden door hun ouders, betekent dit dat hun biologisch vastgelegde behoefte aan veilige en liefdevolle hechting niet vervuld wordt. Deze realiteit is onaanvaardbaar voor het kind. De kinderlijke psyche neemt het daarom op zich om het kind van zijn levensrealiteit af te schermen. De verdringing wordt één van de levensreddende krachten van het kind. Kinderen verdringen het misbruik op verschillende manieren. Hieronder zal ik een aantal voorbeelden geven.

Zich vasthouden aan positieve momenten

Eén manier waarop kinderen seksueel misbruik verdringen, is dat ze zich vastklampen aan de positieve eigenschappen van de ouders. Het is niet zo dat misbruik-plegende ouders alleen maar misbruiken. Ze doen ook leuke dingen. De vader die ‘s nachts zijn dochter verkracht is dezelfde die overdag met haar naar het zwembad gaat en patat koopt. De moeder die haar kinderen thuis vernedert is dezelfde die een lunchpakket in hun schooltassen stopt met een boterham en een appel erin. Ook misbruik-plegende ouders gaan met hun kinderen naar de Efteling en kopen leuke verjaardagscadeaus [8]. De kinderen houden zich vast aan deze momenten om het leven in geweld en verwaarlozing te kunnen verdragen.

Het vasthouden aan de positieve kanten van de ouders kan leiden tot het idealiseren van de ouders. Het kind komt dan tot de overtuiging dat moeder de beste mama op de wereld is of dat vader de leukste papa is die je maar kan hebben.

De eigen waarneming ontkennen

Misbruik-plegende ouders ondermijnen de waarneming van hun kinderen. In de loop van tijd leren de kinderen om hun eigen waarneming te ontkennen. Dit kan bijvoorbeeld ertoe leiden dat het kind zichzelf ervan overtuigt dat het misbruik een nachtmerrie was en helemaal niet gebeurd is.

Zelfbeschuldiging

Een universeel verdringingsmechanisme van kinderen is de zelfbeschuldiging: “Ik moet vast een heel slecht kind zijn, anders zou papa dit niet doen.” Door zelfbeschuldiging krijgt het misbruik en interpretatie van straf en opvoeding. Iets wat nodig is om van een slecht kind een goed kind te maken.

Ook de ouders beschuldigen het kind om het misbruik te verdringen. Beschuldigingen kunnen op verschillende manieren worden uitgesproken: “Je vraagt hierom.” “Wat verwacht je dan als je zo naar mij kijkt?” “Ik weet dat jij dit lekker vindt. Ik doe dit voor jou.” “Nu ga ik je laten zien wat er met meisjes gebeurt die niet willen luisteren.” Door het kind te beschuldigen, schuiven de ouders de verantwoordelijkheid voor het misbruik van zichzelf af en leggen deze neer bij het kind.

Loyaliteit

In de context van deze voorbeelden wil ik nog kort ingaan op loyaliteit. Loyaliteit is één van de kernthema’s van seksueel misbruik in het gezin. Ook dit thema verdient een eigen essay.. Voor nu wil ik benoemen dat bijna alle kinderen die seksueel misbruikt worden door hun ouders een diep gevoel van loyaliteit richting hun ouders ontwikkelen. Hiermee compenseren zij het gebrek aan veilige en liefdevolle hechting dat zij dagelijks ervaren.

Tegelijkertijd eisen de ouders de loyaliteit van hun kinderen op. Misbruik-plegende ouders leven in angst om de loyaliteit van hun kinderen te verliezen. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat de kinderen zich tegen de ouders richten, hun behoeften niet meer gaan vervullen, de ouders verlaten en het misbruik onthullen. De ouders zijn dus afhankelijk van de loyaliteit van de kinderen. Vanuit deze angst en afhankelijkheid eisen ze de loyaliteit van hun kinderen steeds weer opnieuw op.

Loyaliteit is een machtige drijfveer van verdringing. Het is niet mogelijk om tegelijkertijd loyaal aan de misbruik-plegende ouders te zijn én hun gedrag onder ogen te zien. Wanneer overlevers de stap van verdringing naar bewustwording maken, komen zij onvermijdelijk in conflict met hun kinderlijke loyaliteit. Hierdoor ontstaat een tweestrijd tussen de eigen heling en de loyaliteit naar de ouders. Deze tweestrijd vormt een kernthema in het helingsproces van iedere overlever van seksueel misbruik in het gezin.

En hiermee maken we de stap naar het laatste deel van dit essay: de bewustwording.

Deel 3: Bewustwording

De pijn en de kracht van bewustwording

Bewustwording is een proces dat zowel pijnlijk als bekrachtigend is. Ik zal eerst ingaan op de pijn en dan op de kracht.

De pijnlijke kant van bewustwording is dat je gaat zien en voelen wat jou aan is gedaan en de gevolgen die het heeft gehad voor jouw leven. Het is niet mogelijk om zich in één keer bewust te worden van de gehele schade die het misbruik heeft veroorzaakt. Dit zou veel te overweldigend zijn. Bewustwording komt daarom in fases.

Voor overlevers betekent dit dat zij in de loop van hun helingsproces steeds weer opnieuw door pijnlijke fases van bewustwording gaan. Voor professionals is het belangrijk om hierop te anticiperen en dit van tevoren uit te leggen aan je cliënten. Anders kan de herhalende pijn van bewustwording voelen als een terugval.

Thema’s die opkomen tijdens het proces van bewustwording

Ik zal nu drie voorbeelden geven van thema’s die overlevers tegenkomen in het proces van bewustwording. Uiteraard zijn er nog veel meer belangrijke thema’s en ook deze verdienen een eigen essay. Voor nu ga ik het bij deze drie houden.

Loyaliteit

Zoals eerder benoemd is loyaliteit en kernthema voor alle overlevers van seksueel misbruik in het gezin. Bewustwording betekent te onderkennen wie de eigen ouders waren en wat ze hebben gedaan. Dit betekent dat de kinderlijke loyaliteit richting de ouders verbroken wordt. Het verbreken van deze loyaliteit gaat gepaard met intense gevoelens van weerstand, angst en schuld. Het kan voelen als verraad aan de ouders en schande aan de familie. Het kan voelen alsof je je familie kapot maakt en iedereen in de steek laat. De tweestrijd tussen loyaliteit en heling moet meerdere keer doorlopen worden. Dit kan ook gepaard gaan met fysieke klachten.

Ontwikkelingstrauma

Seksueel misbruik in het gezin ontregelt de psychische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. Het gevolg hiervan is zogenaamd ontwikkelingstrauma. Ontwikkelingstrauma is een begrip dat ontworpen is om de uiteenlopende gevolgen van kindermishandeling binnen één kader bij elkaar te brengen. Hieronder vallen de ontregeling van emoties, cognitie, lichaam en gedrag, het beschadigen van de relationele vaardigheden van het kind en het beschadigen van het zelfbeeld. [9]

Rouw en verdriet

Het bewustwordingsproces komt altijd gepaard met rouw en verdriet. Rouw over de liefdevolle ouders die er nooit zijn geweest, rouw over de kindertijd die niet geleefd kon worden en rouw over het kind dat niet tot bloei mocht komen. Wanneer ouders hun kinderen misbruiken, beroven zij het kind van zijn familie, zijn veiligheid, zijn vertrouwen in de medemens en zijn onbevangenheid. Zij beroven het kind van zijn kindertijd. Tijdens het bewustwordingsproces kom je tegen wat verloren is gegaan. Je komt ook de delen van jezelf tegen die je moest onderdrukken om te kunnen overleven in je gezin. Daarom zijn rouw en verdriet een universeel thema op de helingsweg.

De kracht van bewustwording

Heling van seksueel trauma is alleen mogelijk als je evenveel naar de kracht van overlevers kijkt als naar de pijn en de schade. Het feit is namelijk dat je overleeft hebt. Ondanks wat je mee hebt gemaakt, ondanks hoe erg het was. Je hebt overleeft. Dit heb je uit eigen kracht gedaan. Er is dus een kracht in jou die het geweld getrotseerd heeft. Voor een succesvolle therapie is het cruciaal om deze kracht zichtbaar en voelbaar te maken. Deze kracht uit zich in thema’s die overlevers tegenkomen in het bewustwordingsproces. Ook hier wil ik drie voorbeelden noemen.

Educatie en opleiding

Misbruik-plegende ouders werken soms actief tegen bij de schooleducatie van hun kinderen of als hun kinderen een opleiding willen volgen. Het kan zijn dat je ondanks de tegenwerkende kracht van je ouders je schooleducatie hebt afgemaakt en een opleiding hebt gevolgd. Het volgen van een opleiding kan voor jou het ticket naar buiten zijn geweest. Hiermee heb je je materieel onafhankelijk gemaakt, kon je het ouderlijk huis verlaten en op jezelf gaan wonen.

Geheime wereld

Je hebt binnen je thuissituatie een geheime wereld gecreëerd waarin je wel iets van liefde of vreugde kon ervaren. Dit kan een fantasiewereld zijn geweest die alleen in jou heeft geleefd. Het kan het verzorgen van een huisdier zijn geweest. Het kan de verbinding met de natuur zijn geweest. Het kan tekenen en knutselen zijn geweest. Het kan sport zijn geweest. Het kan één vriendinnetje zijn geweest die jou houvast heeft gegeven of één fijne buurvrouw waarvan je warmte hebt ontvangen.

De survivor’s mission

Een ander thema waarin de kracht van overlevers zich toont is de zogenaamde “survivor’s mission” [10], dus de missie van de overlever. Dit is wanneer overlevers zich op volwassen leeftijd inzetten voor het bestrijden van seksueel misbruik. Dit kan publiekelijk zijn, maar ook in het dorp waar je woont of de kerkgemeenschap waar je lid van bent.

Van verdringing naar bewustwording

Als je seksueel misbruik verdringt, verdring je niet alleen het misbruik maar ook jouw eigen kracht. Als je de beweging van verdringing naar bewustwording maakt, kom je weer in aanraking met deze kracht. Jouw eigen kracht wordt dus weer beschikbaar voor jou.

Referenties

[1] Judith L. Herman. 1992. Trauma and Recovery. The Aftermath of Violence - From Domestic Abuse to Political Terror. P 1.  “The ordinary response to atrocities is to banish them from consciousness.”

[2] Judith L. Herman. 1981. Father-Daughter-Incest. Tweede druk 2003. Harvard University Press.

[3] José Al. 2020. Het bevuilde nest. 5e herziene druk 2023. Uitgegeven in eigen beheer. P. 59.

[4] Ibid. P. 29.

[5] Thomas Verny & John Kelly. 1982. The Secret Life of the Unborn Child.

[6] Voor een goede overzicht van dit thema, zie de documentaire In Utero van 2015 https://www.inuterofilm.com/

[7] Een andere levensreddende kracht is bijvoorbeeld de fantasie. Kinderen die door hun ouders mishandeld worden, fantaseren vaak over de ideale moeder die ze graag hadden of ze stellen zich voor dat ze geadopteerd zijn en dat ze hun ware gezin nog moeten vinden.

[8] Zie bijvoorbeeld het verhaal van Angelique van Deursen gepubliceerd in het boek Het duivelskind.

[9] Spinazzola et al. 2018. When Nowhere Is Safe: Interpersonal Trauma and Attachment Adversity as Antecedents of Posttraumatic Stress Disorder and Developmental Trauma Disorder. In: Journal of Traumatic Stress. Volume 31, Issue 5. P. 631-642.

[10] Judith L. Herman. 1992. Trauma and Recovery. The Aftermath of Violence - From Domestic Abuse to Political Terror.